’s Hertogenmolens Aarschot

’s Hertogenmolens in Aarschot wordt gerestaureerd. Eigenlijk gerenoveerd, want de functie van het gebouw wijzigt grotendeels. Het voormalige woonhuis (links van de waterloop) wordt een brasserie, de gebouwen aan de overkant worden een hotel. Het centrale deel boven de waterloop wordt gereserveerd voor de eigenlijke functie: waterkracht, molen, …

De aannemer die momenteel het machinepark van onze molen in Rotselaar restaureert, is aangezocht om het machinepark van ’s Hertogenmolens in kaart te brengen, te demonteren en te stockeren in afwachting van een gedeeltelijke opstelling her en der in het gebouw en vooral in het centrale deel. Op zijn vraag ben ik al 2 keer meegegaan om te helpen bij het vorm geven aan zijn offerte voor dit werk.

Ik ken het gebouw namelijk goed: al sinds 1987 heb ik regelmatig stappen ondernomen om te komen tot de restauratie van dit indrukwekkende gebouwencomplex.

's Hertogenmolens

Foto: Johan Van Rensbergen

Ik hoop dat Ecopower de kans krijgt om met één of twee waterwielen die groene stroom produceren van ’s Hertogenmolens weer een molen te maken.

5 Reacties op “’s Hertogenmolens Aarschot

  1. Johan Van Rensbergen

    Beste, de mooie foto die u op de pagina over ’s Hertogenmolens gebruikt komt van de site http://www.erf-goed.be en verwijst naar:
    's Hertogenmolens, Aarschot
    De daar geplaatste foto’s zijn publiek en mogen gebruikt worden onder voorwaarden. Voor de voorwaarden zie:
    http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/2.0/deed.nl
    Gelieve dan ook de rechten te respecteren en bij gebruik van gratis aangeboden foto’s toch de naam van de fotograaf te vermelden.

    Met vriendelijke groeten,

    Johan.

  2. Sorry Johan,

    ik heb die foto ooit eens van het web geplukt en zonder goed na te denken gebruikt, hoewel ik er zelf veel zitten heb die ik zelf genomen heb. Maar ik geef toe, geen enkele is zo goed als deze.
    Ik hoop binnenkort de kans te krijgen om het machinepark van de molens te mogen inventariseren vooraleer het voorgoed verwijderd wordt…
    Dan moeten er ook veel foto’s genomen worden.

    Misschien tot dan?

    Dirk Vansintjan

  3. pieter michiels

    Wordt het een groot hotel?

  4. niet zo groot, maar de molen is wel verleden tijd!

  5. Gisteren een dessertje gaan eten in de prachtig gerestaureerde ’s Hertogenmolens. De molens waren dan nog eens prachtig verlicht met tientallen tuinkaarsen vanwege de Sint-Rochusverlichting in Aarschot. Echt een fijne, gezellige brasserie.

Plaats een reactie